Iva Lehunšek Panić
KAPETAN BJEŽO I GOSPA OD CUKRA
režija i dramatizacija / Iva Lehunšek Panić
igrana predstava / 6+
trajanje / 40 minuta
Kapetan Bježo i Gospa od Cukra nježna je dramska igra u kojoj glavni protagonisti pokušavaju ovjenčati svoju ljubav usprkos izazovima života koji se uvijek iznova pred njih postavljaju. Narativnim dijelovima ove priče djecu se polagano uvodi u neku primorsku svakodnevnicu u kojoj je sasvim normalno da žene spravljaju najfinije poslastice, dok muškarci vješto love ribu. Sunce je negdje visoko i stanovnici jednog primorskog gradića u hladu kućnog praga vode ćakule. U daljini se čuje harmonika i vesela pjesma onih što vjeruju da tamo gdje je ljubav, nema kraja sreći.
I dok tako maleno dječje uho sluša o mreži i ribama Kapetana Bježe i promatra veliku tešku kuharicu Gospe od Cukra, sve postaje nekako toplo i mirišljavo.
U mnoštvu brzih i dinamičnih kazališnih predstava za predškolsku i nižu osnovno školsku publiku, ovo je topla i nježna priča koja od samog početka pa sve do kraja želi takvom i ostati. Osnovna poruka ove predstave je kako za sve u životu treba strpljenja pa tako i za ljubav. Ljudi danas često pribjegavaju instant rješenjima i zbog toga gube mnoštvo onog dobrog, plemenitog i vrijednog što život nosi na putu truda, marljivosti i upornosti. A strpljenja treba baš za sve, za peći kolače, za loviti ribu, strpljenja treba i za ljubav…
Igraju:
- Tamara Herceg – Gospa od Cukra
- Alen Škugor – Kapetan Bježo
- Jelena Horvat – Lavandijera
- Iva Vukelić – Šarturica
- Ana Budalić – Ćakulona
- Mario Krstanović – Librarijo
- Lidija Galović – Grande pitur
- Mirta Miletić – Meštrovica
- Vlatko Panić – Muzikont
Na 28. FZKA-u tekst Kapetan Bježo i Gospa od Cukra nominiran je za najbolji autorski dramski tekst ili predložak za igru.
Predstava Kapetan Bježo i Gospa od Cukra odabrana je za 64. Festival hrvatskih kazališnih amatera u Vodicama.
kritika…
Na stranici kritikaz.com izašla je kritika ovogodišnjih predstava s FZKA. Potpisuje ju g. Igor Tretinjak, a cijelu možete pročitati na linku OVDJE.
Mi ovdje izdvajamo samo dio koji se odnosi na našu predstavu:
Predstava Kapetan Bježo i Gospa od Cukra ima nekoliko zajedničkih točaka s Plavom bojom snijega. Dijele dramski studio, redateljicu, ovaj put i autoricu teksta Ivu Lehunšek Panić te veselje i radost igranja koje se prelijeva u publiku, omatajući je u potpunosti. Uz to, imaju i nekoliko vrlo važnih razlika. Dok je mlađahnoj ekipi u prvoj predstavi jedan od ključnih životnih „poslova“ još uvijek igrati se, Kapetana Bježu i Gospu od Cukra oblikovala je glumačka ekipa u godinama u kojima su igru davno izbacili oni puno manje zabavni aspekti života, poput financijske i životne egzistencije, što kod nas u pravilu znači preživljavanje i krpanje kraja s krajem. U tim fazama života i odraslosti čovjek počesto uspava, a ponegdje i izbaci dijete iz sebe, a sa djetetom van leti i igra. Utoliko je ova predstava važna jer je pokazala da igra nije i ne smije biti vezana isključivo uz godine. Tako mi gledamo devetero odraslih ljudi – Tamaru Herceg, Alena Škugora, Jelenu Horvat, Ivu Vukelić, Anu Budalić, Marija Krstanovića, Lidiju Galović, Mirtu Miletić i Vlatka Panića – koji poput djece uživaju u opuštenoj scenskoj igri, pjesmi i razgovoru, oblikujući zaplet nježno, fino, ugodno i nasmiješeno. Upravo takvo je sve u ovoj predstavi – tekst je jednostavan i čist – Gospa od Cukra čeka kapetana srca svog sa svadbenom tortom, a on svaki put, kako mu i ime kaže, bježi. Dok jednom…. Tema je univerzalna i ekipa Doze drame mogla ju je oblikovati kao dramu s mračnim ili melodramski zaslađenim krajem, kao triler s Bježom kao intrigantnim tajnovitim kapetanom ili sapunicu punu obrata, kao…, no odlučili su je pretvoriti u jasnu, čistu, toplu i duhovitu, jednom riječju cukrenu predstavu.
Cjelinu na okupu drži odlična „morska“ glazba Vlatka Panića. Uživo je izvodeći na harmonici, Panić gradi ritam igre, vodeći glumce, a povremeno se i prepuštajući njihovom vodstvu i time stvara vrlo zanimljiv dijalog sa scenskom igrom. Glumci su mizanscenski odlično raspoređeni – tijekom cijele predstave činili su polukrug koji s publikom oblikuje zatvoreni krug, čime su i nju uvukli u svoju malu, toplu „trač partiju“. U njoj su dijaloge pretakali u poliloge, vodstvo elegantno prebacujući s jednog na drugog glumca. U isto vrijeme, potencijalnu statičnost razbijali su razigravanjem plahti u pozadini koje su im služile poput obrnutih paravana za animaciju nogu. I sve su to činili s nimalo lažnim osmijesima na licima, što je predstavu pretočilo u gotovo nadrealno toplu i vedru. Ta vedrina i ukazivanje na važnost igre u godinama kad ona nije prva na listi prioriteta, ali i elegantan način kojim su jednostavnost i čistoća uz nekoliko mudrih rješenja i minijatura dobili na (jasnoj) punoći, čine mi se silno važnim. Zbog toga sam odlučio Kapetana Bježu i Gospu od Cukra te ostatak te cukrene ekipe poslati na državnu smotru.
https://kritikaz.com/vijesti/Kritike/53854/Neodoljiva_zaraznost_igre
osvrt sa SKAZ-a 2024.
BORIS KOVAČEVIĆ
Predstava Kapetan Bježo i Gospa od cukra Ive Lehunšek Panić odlikuje se fascinantnom jednostavnošću, kristalnom vedrinom i čistoćom. To je simpatičan i poetičan skeč iz mediteranskog života koji plijeni svježinom, šarmom i diskretnim humorom. Precizna režija, minuciozna gluma, izrazita likovnost i sjajna glazba očarali su podjednako i žiri i publiku. Prava mala kazališna poslastica.
LUCIJA KLARIĆ
Riječ je o doista originalnoj predstavi koja nema svog parnjaka ni u svijetu profesionalnog ni u svijetu amaterskog kazališta. Neopisivo šarmantna i baš cukrena, predstava zapravo mimikrira logiku narodne priče gdje se cijelo mjesto okuplja da bi ispričalo “štoriju” o kapetanu Bježu i izabranici njegova srca – Gospi od Cukra. Režirajući predstavu namijenjenu širokoj publici u maniri predstave za djecu, ali nimalo ne čineći to naivno ili banalno, redateljica i voditeljica grupe uspijeva postići impresivno toplu i atmosferičnu scensku priču o ljubavi i tome kako ljubav prašta i opstaje. Oslanjajući se na lokalne, mediteranske običaje, voditeljica grupe piše zapanjujuće vješto jednu jednostavnu, ali promišljenu i komičnu priču o tome kako kapetanu i njegovoj gospi uzastopno nespretno propadaju planovi za vjenčanje. Na kraju se sve svršava dobro, a u međuvremenu uživamo u simpatičnim, gegovskim diskusijama između kapetana i gospe te nariranju cijelog mjesta koje im uskače pomoći u tome što se i kako dogodilo, zaigrano manipulirajući priču šarolikim rekvizitima i scenografijom kao što su plahte ili papirnate torte i emajlirani lonci. Sve je toliko slatko, baš kako i sam naslov najavljuje, u ovoj malenoj predstavi koja je pravi, mali bombon. Svemu tome pridonosi i živa harmonika koja donosi i glavni song cijele predstave, koji osvaja i uši i srca.
KATARINA ARBANAS
Predstava Kapetan Bježo i Gospa od Cukra u izvedbi grupe Samodozirani u režiji voditeljice Ive Lehunšek Panić duhovita je, estetski zaokružena i promišljena minijatura. Naivnost i nježnost u kreiranju i kazivanju priče (koja likovno asocira na stil slikarice Ane Kolege) očaravajuća je i potpuno nas uvlači u svijet koji se pred nama otvara. Živa glazba koju Vlatko Panić svira na harmonici, ne samo da pridonosi atmosferi komada i savršeno točno prati svaku situaciju, nego i djeluje kao svojevrsni jezik kojim lik muzikanta komunicira s ostalim licima. Glumački je ansambl precizan, uigran, kreativan, nadahnjujuće živ i autentičan, a pritom vrlo vješt u svim sredstvima kojima se koristi ova predstava (klauneraj, pantomima, maska, lutkarstvo, ples, parajezik).
Zaključila bih da je to, prema mom mišljenju, jedan od najdovršenijih, najoriginalnijih, te formalno i zanatski najuspješnijih radova ovogodišnjeg SKAZ-a.
Izvještaj – Festival hrvatskih kazališnih amatera, Vodice
Ključna je karakteristika predstave Kapetan Bježo i Gospa od Cukra čista radost igranja koja se prelijeva na publiku i u potpunosti je omata. Riječ je o izuzetno toploj, dragoj i veseloj predstavi nježnog zapleta i ugodne atmosfere koju je Iva Lehunšek Panić režirala po vlastitom tekstu. U njemu Gospa od Cukra čeka kapetana srca svog sa svadbenom tortom, a on svaki put, kako mu i ime kaže, bježi. Dok jednom….
Tema je univerzalna i ekipa Doze drame mogla ju je oblikovati kao dramu s mračnim ili melodramski zaslađenim krajem, kao triler s Bježom kao intrigantnim tajnovitim kapetanom ili sapunicu punu obrata, kao…, no odlučili su je pretvoriti u jasnu, čistu, toplu i duhovitu, jednom riječju cukrenu predstavu. Predstavu ispunjenu odličnim redateljskim i scenografskim rješenjima te vođenu fenomenalnom glazbom koju uživo izvodi njen autor Vlatko Panić, stvarajući ritam igre i noseći glumce. A oni su u Vodicama bili posebno raspoloženi. Uz već dokazano neodoljivu Tamaru Herceg kao naslovnu Gospu (nominacija za najbolju žensku ulogu), ovaj put je posebnim sjajem zasjao Alen Škugor kao naslovni Bježo, oduševivši izuzetno duhovitim i zaigranim điberišem. Ako bih tražio prostore za daljnja traganja, mislim da se u natruhama lutkarskog sloja (razigravanje paravana nogama) krije mogućnost daljnjih istraživanja i igranja, no i bez toga, ova predstava je neodoljiva scenska minijatura koja svoju pozitivu u potocima prelijeva u gledalište, osvajajući publiku nježno i ustrajno. Ujedno, dodajmo da je ova predstava, uz još poneke, razlog za uvođenje nagrade za najbolju glazbu i vizualni sloj. Glazba je ovdje više od umilnog omotača, ona je nositeljica ritma i načina igre, dirigentica koja čvrsto i šarmantno vodi svoj orkestar. (Igor Tretinjak, član žirija)
Prvo o ćemu sam razmišljala gledajući predstavu jest njihova organizacija i profesionalni pristup. Predstava djeluje kao profesionalna predstava za djecu , ali i za odrasle. Tretman scenografije je sjajan i jako dobro iskorišten. Scenografske promjene teku tako glatko čak i koreografski. Cijeli ansambl je kao dobro podmazan mehanizam. Pohvala za kreativna scenografska rješenja napravljena s tako malo jednostavnih elemenata, iako bih preporučila da ih još malo više iskoriste kroz cijelu predstavu. Svaka pohvala i za sjajan glumački tim, posebno TAMARI HERCEG za ulogu Gospe. (Iva Srnec Hamer, mag.art.)
Nominacije:
- Tamara Herceg za glavnu žensku ulogu
- Iva Lehunšek Panić za najbolju režiju
- Iva Lehunšek Panić za najbolji tekst